Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Thursday, May 20, 2010

Pantang Larang Silat Cekak Hanafi

1. Tidak boleh derhaka kepada guru
2. Tidak boleh derhaka kepada ibu
3. Tidak boleh derhaka kepada bapa
4. Tidak boleh bergaduh sesama ahli
5. Tidak boleh mencaci silat-silat Melayu asli yang lain

Apa sebenarnya kandungan pantang larang ini?


Tidak boleh derhaka kepada guru

Guru kat sini bukan saja membawa maksud Guru Utama Silat Cekak Hanafi tapi semua guru, iaitu orang yang mengajar kita sesuatu yang kita tak tahu sebelum ini dan kandungan pelajaran dia membawa kebaikan dalam hidup.

Contoh, cikgu sekolah yg ajar kita abc.. kalau tak kerana dia yang kenalkan kita dengan abc tak ke mana pun kita dalam dunia sekarang ni.. so kena hormat dan kenang jasa guru..setiap orang, walaupun budak kecik, dan kadang2 alam sekitar kita pun, yg bawak pengajaran kepada kita, patut kita hormat.

Dan sepatutnya kita takleh pandang rendah kat sesapa pun sebab kita mana tahu apa yang dia tahu. Entah2 lebih banyak yg dia lebih tahu daripada kita dalam mana2 perkara. Inilah pengajaran yg Ustaz Hanafi nak terapkan dalam pantang larang ni..

Dan yang paling penting, kalau kita belajar daripada guru, ada berkat dia.. berkat adalah benda yang tidak nampak tapi mempunyai makna yang sangat besar dalam sesuatu penggunaan ilmu. Berkat terbit dari bahasa arab “barakah” yg bermakna “cukup”.

Ilmu akan jadi cukup dan complete bila ada guru di hadapan. Sebab tu sangat berbeza bila kita belajar sesuatu daripada buku sahaja dengan kita belajar, kemudian rujuk kepada guru yang mursyid. Mursyid bermaksud “penunjuk jalan” dan benar lagi menerangkan..

Manusia dibezakan tinggi rendah taraf kredibilitinya berdasarkan ilmu yang dia ada…dan ilmu pulak kena amal..kalau banyak ilmu tapi tak amal nanti jadi mudarat kepada diri sendiri ibarat mengutip buah buahan ke dalam bakul yang digalas, makin banyak dipetik tapi tak dimakan, makin berat bakul yg digalas, buah yang segar akan jadi busuk begitu juga ilmu bila tidak diamal akan hilang begitu sahaja sebab sifat ilmu perlu diamal sebelum lupa..

Dalam konteks Silat Cekak pula, kita jangan sampai guna balik ilmu yg kita pelajari daripada guru untuk digunakan terhadap guru tersebut.. bila ini berlaku, derhaka lah kita terhadap guru tersebut..bila derhaka keberkatan hilang dan hilang kesukaan orang kepada kita..

…bersambung..

No comments:

Free MP3s