Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Sunday, April 03, 2005

Perkongsian Pengalaman - Sayang

Diambil daripada:
http://www.cekakhanafi.com/sidang/SidangCh.03_Main.php

Tajuk : Perkongsian Pengalaman
Pengguna : Sayang
Tarikh : 2005-04-02 11:31:15

Dalam tulisan ini saya ingin berkongsi pengalaman saya sebagai
penuntut dan jurulatih SC satu masa yang lalu. Harap akan dapat
dijadikan panduan pada mereka yang berminat.

Saya mula menceburi SC ketika berumur 22 tahun. Jiwa remaja.
Ketaksuban pada SC amat kuat tapi berasas.

Setelah mengalami proses bincang dan "try", memang SC hebat.

Minat pada silat selalu disertai bersama dengan azam untuk
menjadikan diri "hebat" dalam persilatan.

Atas sikap inilah ketika bersilat, diri ini diarah untuk buat
bersungguh hati. Kadang kala lupa pasangan kita. Banyak kali
pasangan yang menderita.

Akibatnya sukar mencari pasangan bersilat.

Jika bersilat, bengkak dan pukulan padu daripada Jurulatih
merupakan kepuasan. Kadang kala peristiwa itu menjadi
bualan sesama ahli yang mempunyai minat dan fahaman yang
sama.

Oleh itu timbullah perbandingan antara sesama Jurulatih.
"Jurulatih ni tak bestlah. Lembut sangat. Tak puaslah aku
bersilat malam tadi."

Itu merupakan cakap-cakap pada diri dan rakan-rakan yang
inginkan bersilat secara padu dan kasar.

Tapi terfikir juga di hati. Pada ahli yang bersilat secara lembut,
pasti akan bercakap,"Teruklah Jurulatih tu. Kasar sangat.
Aku dihentamnya. Dia ingat aku musuhke?"

Begitulah susahnya peranan Jurulatih. Bak kata pepatah,
Tak Terkajang Batu Sepulau. Pandai-pandailah Jurulatih
melayan karenah penuntutnya.

Mungkin kita boleh dan perlu memahami kehendak dan
perasaan penuntut kita. Tapi pada diri saya, kalau bersilat
"tak puas", tidur akan tak selesa.

Saya sangat bernasib baik kerana keseluruhan buah, saya
rasa kesannya. Pasti yang "buatnya" Allahyarham Guru
Utama. Betullah kata orang kalau pitam akan nampak bintang
yang berkelipan.

Prinsip ini dapat kita gunakan dalam kelas. Saya berpegang
bahawa penuntut perlu tahu "penangan" setiap buah. Kenal
pasti penuntut.

Antara penuntut tentu ada "tangan"nya. Setiap kali saya
"menurunkan" buah, penuntut itu dipanggil dulu. Ketika 'bagi
buah', pastikan hampir-hampir 90% (ukuran tafsiran
perasaan) penangannya.

Oleh sebab penuntut itu 'taf', tak jadi masalah. Kalau dia
meraung pun hanya sikit-sikit sahaja. Sebabnya, dia memang
seronok dan rela diperbuat demikian. Sama seperti saya
menuntut dulu.

Kalau jurulatih 'hentam' saya dengan kuat macam manapun
saya rela. Pastinya mereka ikhlas menurun buah. Mungkinkah
dalam satu-satu kelas itu tidak ada yang boleh diperlakukan
seperti itu.

Sepanjang pengalaman saya, saya belum mengalaminya. Setiap
kelas pasti ada penuntut yang hebat dan lain daripada rakan
sepenuntutnya. Kalau tak ada, saya rasa kita perlu sesuaikan
dengan keperluan semasa.

Ketika menjadi Jurulatih, kewibawaan kita perlu dipertahankan.
Salah satu caranya ialah jaga stamina. Ukuran stamina bolehlah
diibaratkan (agaknya) kita boleh berlatih dari asas hingga buah
umum. Stamina ada kaitan dengan berat badan.

Kita perlu sentiasa menjaga berat badan. Bila melebihi berat,
jaga pemakanan dan perlu bersenam. Ukuran berat badan,
sesuaikan dengan tinggi kita.

Kalau kita 'fit' akan banyak membantu kita menurunkan
pelajaran silat. Janganlah hendaknya ketika menurunkan
pelajaran, dada kita berombak-ombak. Malu.

Penuntut sentiasa menilai diri kita. Sesungguhnya dari aspek
membina keyakinan diri, peranan jurulatih banyak memberi
sumbangan dan pengaruh.

Salah satu caranya, pelihara kewibawaan kita. Stamina yang
mantap merupakan salah satu ciri jurulatih yang berwibawa.

Sekian dan terima kasih.

Sayang

--------------------------------------------------------------
Tread disambung oleh Salman
--------------------------------------------------------------

Tajuk : Re: Pandangan saya
Pengguna : Salman
Tarikh : 2005-04-02 14:29:51

Terima kasih atas coretan pengalaman yang diberi.
saya terpanggil untuk memberikan sedikit pandangan
berhubung dengan kenyataan yang Sdr kemukakan.

"Jika bersilat, bengkak dan pukulan padu daripada Jurulatih
merupakan kepuasan"

Saya berpendapat Sdr bermaksud kesungguhan dalam
mempelajari ilmu silat ini perlu dititikberatkan. Jangan terlalu
diambilkira kesakitan kerana memang pada dasarnya silat itu
bersifat keras dalam lembut, berseni dalam berani.

Sebagai pelajar jika kita terlalu melayan kesakitan, pastinya kita
akan berakhir dengan kekurangan. Pelajar yang ingin berjaya
untuk menguasai ilmu ini harus terlebih dahulu merasai setiap
gerak seni dan pukulan yang ada, kerana disitulah letaknya
makna sebenar SC.

Tanpa melalui pendekatan ini, saya berani mengatakan
sia-sialah masa yang kita luangkan sepanjang mempelajari
silat ini.

Saya juga amat bersetuju dengan kenyataan Sdr... "Ketika
menjadi Jurulatih, kewibawaan kita perlu dipertahankan."

Jurulatih yang baik akan melahirkan pelajar yang baik
sepertinya atau mungkin melebihi pencapaiannya.

Namun begitu dalam kesungguhan kita mengajar atau
menyampaikan mesej pendidikan melalui penurunan ilmu
persilatan, kewibawaan diri perlu dijaga. Kewibawaan bukan
sekadar mencakupi bidang persilatan bahkan turut
diperluaskan maknanya ke bidang pergaulan dan penampilan
diri.

Jurulatih adalah model yang akan atau mungkin sedang menjadi
ikutan anak buahnya. Tanpa disedari cara berfikir, berhujah,
bergaul hinggakan cara makan sekalipun, akan diikuti oleh
pelajar kerana Jurulatih wujud bersama kebaikan yang boleh
mereka terima.

Jurulatih perlu sihat. Sihat pada fizikal dan sihat juga pada
mental. Maksud saya mental yang sihat ialah tahap pemikiran
mereka mestilah mampu menyumbangkan buah fikiran yang
baik lagi bernas untuk ditafsir, digunapakai dan dijadikan
bahan rujukan para ahli.

Pastinya jika inilah maksud kewibawaan yang diperlukan, status
Jurulatih yang baik memang sukar dicapai. Sungguhpun begitu ia
tidak mustahil bahkan telah ada dikalangan kita yang mencapai
tahap tersebut.

Pergaulan sudut persilatan yang saya dapat rasakan intim
diantara Sdr Sayang dengan Allahyarham Guru Utama juga
seharusnya menjadi ikutan kita semua.

Ketika ini, kita selaku pelajar dan murid kepada Tuan Guru
Utama semestinya berusaha untuk menjalin tahap perhubungan
yang sebegitu.

Hubungan ikhlas diantara Guru dan murid. Jangan dihirau
dengan kata-kata nista dari mereka yang lemah. Kita
berdamping dengan Guru tiada lain hanyalah untuk
membentuk keperibadian terpuji dan menambahkan ilmu buat
diri sendiri.

Biarkan mereka dengan lagak mereka. Kita perlu maju dengan
cara kita. Pastikan masa kita sepanjang berada dalam dunia
SC ini terisi dengan seribu kebaikan. Jangan sekali-kali masuk
bersama golongan yang kerugian.

SALMAN

No comments:

Free MP3s