Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Amanah


Amanah: Beban yang tak terbawa

Diolah dari buku Mempertajam Mata Hati oleh Ibnu Athoillah Assukandari

Allah menjelaskan di dalam al Qur'an bahawa manusia diwajibkan menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya sebagaimana firmanNya:


"Sesungguhnya Allah menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan hukum dengan adil" (al Nisa: 58)


Amanah adalah hak yang dipertanggungjawabkan kepada seseorang, baik hak itu milik Allah atau hak hamba, baik berupa pekerjaan, perkataan atau kepercayaan hati.


Amanah adalah tanggungjawab yang wajib dilaksanakan oleh orang yang bersangkutan, dan bila tidak dilaksanakan suatu pelanggaran yang berhak menerima balasan Allah. Kerana menunaikan amanah suatu kewajipan, maka orang sufi selalu memperhatikan amanah yang dibebankan kepadanya dan selalu berusaha sekuat tenaga untuk menunaikan amanah itu.


Amanah adalah undang-undang Allah yang harus dilaksanakan oleh yang bertanggungjawab untuk melaksanakannya, dan masing-masing manusia memegang amanahnya masing-masing yang wajib dijalankan.


Rasulullah SAW bersabda:


"Kamu sekalian pemimpin dan kami sekalian akan diminta bertanggungjawabnya tentang apa yang kamu pimpin, imam adalah permimpin dan ia akan diminta pertanggungan jawab tentang apa yang dipimpinnya, orang laki-laki adalah pemimpin dalam lingkungan keluarganya dan ia akan ditanya tentang apa yang dipertanggungjawabkan kepadanya, orang wanita juga pemimpin, dalam mengendalikan rumahtangganya, dan ia juga akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya, pembantu rumahtangga juga pemimpin dalam mengawasi harta benda, dan dia juga akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya". (Riwayat Bukhari)


Dengan demikian menjadi jelas bahawa setiap manusia memikul amanah yang wajib dipegang dengan erat-erat sesuai dengan situasi dan keadaannya masing-masing. Rasulullah SAW bersabda: "Laki-laki adalah dipertanggungjawabkan harta benda ayahnya dan ia akan diminta pertanggungan jawabnya". (Muttafaq Alaihi)


Pengertian amanah di dalam Islam cukup luas, kerana kata amanah dapat diertikan 'tanggungjawab' yang harus dilaksanakan, baik tanggungjawab yang berupa ibadah kepada Allah, yang lebih dikenali dengan sebutan Hablu min Allah, hubungan manusia dengan Allah, atau tanggungjawab sesama manusia, yang lebih dikenali dengan sebutan Hablu min al-nas, hubungan manusia sesama manusia.


Bahkan berat sekali sangsi yang diterima bagi orang yang tidak menunaikan amanah.


Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bersumber daripada Anas ra:

"Tidak sempurna iman seseorang yang tidak menyampaikan amanah, dan tidak sempurna agama seseorang yang tidak menunaikan janji". (Riwayat Ahmad)


Sikap amanah adalah suatu sifat yang diperlukan oleh setiap orang dalam kehidupannya sehari-hari untuk mencapai tujuannya dan memperoleh harapan yang dicita-citakan. Demikian pula suatu ummah atau bangsa tidak akan dapat menegakkan sendi-sendi hidupnya jika sikap amanah tidak terdapat dalam pergaulan sehari-hari di antara sesama anggotanya. Kalau sikap amanah sudah lenyap bererti suatu tanda bahawa akhlaq masyarakat telah rosak, yang akhirnya akan diikuti oleh kerosakan bangsa itu sendiri. "Sesungguhnya bangsa itu terganting pada akhlaqnya, jika rosak akhlaq maka rosaklah bangsa itu".


Kita selalu melihat perbezaan yang nyata di antara orang yang bersikap amanah dan orang bersikap curang dan khianat. Orang pertama selalu menjadi tempat kepercayaan orang yang sangat dihormati dan disegani, sedang yang kedua selalu dibenci orang dan dipencilkan dalam pergaulan sehari-hari.


Agama Islam mewajibkan kepada penganutnya agar selalu bersikap amanah dan tidak sekali-kali meninggalkannya dalam segala hal dan pada semua kesempatan. Kerana amanah adalah suatu unsur penting, bahkan yang menentukan bagi berhasilnya seseorang dalam usaha dan amalnya, begitu berhasilnya bangsa dalam mempertahankan kelestarian hidupnya dan di samping itu semua, Allah menjadikan amanah salah satu sifat hamba-hambaNya yang soleh yang menjadi kekasihNya.


Allah Taala berfirman:


"Maka hendaklah yang dipercayai itu menunaikan amanahnya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah" (al-Baqarah: 283)


"Dan orang-orang (mu'min) yang memelihara amanah-amanah dan janji yang dipikulnya" (al-Mu'minun)


Amanah juga merupakan salah satu unsur pembinaan keperibadian yang sempurna.


Sebagaimana sabda Rasulullah SAW:


"Jaminan bahawa kamu akan melaksanakan enam perkara akan ku jamin syurga bagimu, katakanlah yang benar jika kamu bercakap, tepatilah jika kamu berjanji, kembalikanlah apa yang diamanahkan kepada kamu, pejamkanlah matamu (dari pandangan maksiat), jagalah kemaluanmu (daripada perbuatan zina), tahanlah tangan-tanganmu (daripada melakukan hal-hal yang terlarang)". (Riwayat Ahmad, Ibnu Hibbah dan Albaihaqi)


Meninggalkan sifat amanah dapat menghilangkan pahala ibadah seseorang, bahkan menjadikan orang tidak beragama. Ali krw berkata, "Pada suatu ketika apabila kami duduk bersama Rasulullah SAW, tiba-tiba seorang penduduk A'liah datang bertanya kepada Rasulullah, 'Ya Rasulullah, beritahukanlah kepadaku tentang kewajipan yang paling berat dan yang paling nudah dalam agama ini'. Kemudian Rasulullah menjawab pertanyaan orang itu:


"Yang paling mudah ialah ikrar bahawa Tuhan hanya Allah dan Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya, sedangkan yang paling berat adalah menjadi orang yang amanah. Sesungguhnya tiada beragama orang yang tidak beramanah, juga tidak dianggap solat dan zakat baginya" (Riwayat al-Bazar)


Ruang lingkup amanah itu luas sekali, mencakup seluruh perilaku manusia mempertahankan iman adalah amanah, mengikhlaskan ibadah kepada Allah adalah amanah, bahkan memegang teguh-teguh agama adalah amanah. Allah Ta'ala berfirman:


"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah (tugas-tugas agama) kepada langit, bumi dan gunung-ganang maka semuanya enggang memikul amanah itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dibawalah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat jahil". (al Ahzab: 72)


Menjaga rahsia adalah amanah, kerana dengan menjaga dan menyimpan rahsia orang bererti menjaga hak dan kepentingan orang lain, bahkan membuka rahsia orang termasuk dosa.


Rasulullah bersabda:


"Jika orang bercakap-cakap seraya menoleh ke kanan dan ke kiri maka itu merupakan amanah".


Rasulullah juga bersabda:


"Tunaikanlah amanah kepada yang mempercayaimu dan janganlah engkau mengkhianati orang yang pernah mengkhianatimu".

No comments:

Free MP3s