Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Perubahan

Saya menulis

Mengulas tulisan saudara Salman, saya rasa aspek yang penting pada diri kita ialah Perubahan. Mereka yang ingin kembali ke pangkal jalan adalah merupakan fitrah semula jadi manusia.

Pada tahap asalnya manusia adalah berada dalam sifat seperti kanak-kanak. Mereka tidak tahu untuk berbohong, memaki-hamun, panas baran atau bersifat nagetif. Sifat mereka amat mulia.

Dalam masa menjalani segi kehidupan, sifat-sifat negatif mula menetap dan mungkin menjadi nilai diri. Mulalah wujud sifat suka menipu, menabur fitnah, melayani nafsu negatif dan berbagai sifat dan sikap yang berada di luar norma kehidupan sebenar sebagai manusia hakiki.

Akhirnya apabila wujud kesedaran, usaha untuk kembali semula ke sifat fitrah manusia yang asal seperti semasa zaman kanak-kanak, mula timbul. Kita ingin kembali memiliki sifat-sifat mulia. Tidak menipu, tidak dibuai dengan hawa nafsu dan pelbagai sifat negatif yang lain.

Bagaimana untuk berubah:

1. Kita perlu mengetahui titik pemulaan. Kalau kita sesat di hutan , perlu tahu di mana tempat kita sesat supaya mudah kembali ke pangkal jalan.

2. Keperluan memiliki ilmu. Seperti kata saudara Salman, "Guru ketika inilah memainkan peranan yang amat penting." Pertautan antara guru dan murid amat penting. Kadang kala peranan Jurulatih boleh diambil kira. *****a sejauh mana jurulatih atau tenaga pengajar dapat memainkan peranannya.

3. Seperti kata saudara Salman,.."harus berikrar untuk mentaati janji. Janji memelihara kebaikan agar sentiasa terpelihara dalam perjalanan hidup." Ini bermaksud kita perlu berazam dengan sesungguhnya untuk berubah dan mengekal serta menguatkan azam untuk perubahan.

Proses menentang diri sendiri yang dianggap kompleks dan sukar itu pada pandangan saya bermaksud juga usaha untuk kembali ke sifat asal kita. Perubahan ini akan berkekalan apabila kita berada dalam alam sekeliling yang membolehkan proses itu berlaku. Semestinya alam persilatan adalah sebagai salah satu altenatifnya.

Oleh itu , di samping ilmu silat yang ingin kita sampaikan, aspek perubahan sifat dan sikap para penuntut kita perlu diambil kita. Kepada jurulatih atau tenaga pengajar, timbalah ilmu dan pengalaman seberapa banyak. Sekurang-kurangnya kita berupaya menjagi agen perubahan di kalangan penuntut kita.

Sekian dan terima kasih.

No comments:

Free MP3s