Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Belajar Silat Cekak Hanafi.


Sebagaimana yang kita sedia maklum bahawa terdapat berbagai ragam manusia yang datang untuk belajar Silat Cekak Hanafi. Bergantung kepada latar belakang masing-masing, ada yang datang dengan niat untuk menjadi "orang kuat" atau "orang handal". Ada yang datang kerana ikut kawan dan rakan. Ada yang datang kosong. Ada yang datang selepas melihat pertunjukan Silat Cekak Hanafi. Ada yang tertarik dengan keterampilan dan jatidiri Silat Cekak Hanafi. Ada yang pernah belajar seni beladiri yang lain samada dalam mahupun luar negeri.
Disebabkan perkara-perkara di atas tentunya pesepsi ahli-ahli baru ini dalam kelas Silat Cekak Hanafi adalah berbeza. Di atas berlainan pesepsi inilah maka harapan atau kehendak mereka adalah berbeza. Ada yang merasakan Silat Cekak Hanafi tidak memberatkan senaman fisikal. Ada yang kata kita tidak memberatkan senaman penafasan dan sebagainya.
Kita ingin jelaskan di sini bahawa tugas tenaga pengajar Silat Cekak Hanafi adalah untuk memberikan buah mata pelajaran setiap kali latihan mengikut silibus. Setiap kali latihan mesti ada buah pelajaran yang diberikan sebagaimana yang dijanjikan. Ini penting supaya Silat Cekak Hanafi dapat dihabiskan dalam tempoh yang telah ditetapkan.
Tenaga pengajar juga harus memberikan latihan yang secukupnya supaya ahli-ahli dapat membuat buah-buah mata pelajaran dengan kemas. Kaedahnya tepat dan cara membuat buah-buah adalah betul.
Tenaga pengajar juga harus boleh mengenalpasti mana-mana ahli yang "lemah" dan berikan tumpuan sewajarnya. Matlamatnya adalah tidak lain dan tidak bukan agar ahli-ahli dapat melaksanakan pergerakan dengan lebih baik demi kepentingan mereka.
Tenaga pengajar harus juga memastikan buah-buah mata pelajaran diberikan selari dengan garis panduan mengajar Silat Cekak Hanafi. Ini penting untuk memelihara kaedah dan keaslian Silat Cekak Hanafi. Mereka juga seharusnya boleh melakukan buah-buah dengan cekap dan kemas serta laju.
Dengan kata lain tugas utama tenaga pengajar sebagai wakil YM Guru Utama adalah untuk memastikan ilmu Silat Cekak Hanafi diperturunkan dengan sempurna. Silat Cekak Hanafi mengutamakan "personal touch".
Aspek-aspek lain seperti senaman, regangan, ketahanan, kepantasan dan kemahiran lanjutan haruslah dilakukan dalam kelas-kelas kemahiran selepas tamat.
Maksud tamat disini adalah segala buah-buah dan mata pelajaran telah diberikan kepada ahli. oleh tenaga pengajar.
Selepas itu terpulanglah kepada ahli-ahli sendiri untuk memahirkan diri kerana ini perlu dilakukan secara berterusan sebab malang tidak berbau. Usaha-usaha untuk menjaga diri perlu dilakukan dan selepas itu barulah kita serahkan bulat-bulat kepada Allah swt.
Kita mahu bila saat genting, kita dapat menggunakan ilmu Silat Cekak Hanafi untuk menjaga keselamatan dan nyawa kita.

No comments:

Free MP3s