Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Jatidiri Ahli Silat Cekak Hanafi


Ada di kalangan ahli-ahli Silat Cekak Hanafi khususnya yang baru tamat belajar Silat Cekak Hanafi dikatakan "cakap besar", "sombong" dan "angkuh". Pesepsi atau tanggapan ini berlaku kerana mungkin ahli-ahli kita ini masih baru dan bersemangat.
Perkara ini sebenarnya adalah satu perkara yang dijangkakan kerana tahap kefahaman mereka pada tahap ini masih belum sampai ke tahap penghayatan. Sememangnya perbezaan yang sangat ketara antara Silat Cekak Hanafi dan seni beladiri yang lain akan mengundang salah faham kepada mereka yang sukar atau tidak mahu menerima apa yang diutarakan oleh Silat Cekak Hanafi.
Kita harus mengingatkan diri kita bahawa perbezaan itu sendiri ada hikmahnya. Ia juga menunjukkan betapa luasnya alam seni beladiri di bumi Malaysia ini.
Kita tidak mengharapkan orang lain memahami kita dan sekiranya orang lain ingin pendapat mereka dihormati, mereka juga harus mempunyai fikiran yang terbuka untuk menerima pendapat kita.
Kita ingin mengingatkan kepada ahli-ahli Silat Cekak Hanafi supaya menjaga disiplin dan sentiasa mempamerkan jatidiri Silat Cekak Hanafi yang sebenar.
Kita ingatkan mereka akan niat mereka mempelajari Silat Cekak Hanafi. Kita ingatkan mereka mengenai hikmah pantang larang Silat Cekak Hanafi dan kita juga ingatkan mereka supaya berlatih bersungguh-sungguh untuk meningkatkan kemahiran demi kepentingan diri mereka sendiri.
Silat Cekak Hanafi memerlukan ahli yang bersemangat waja, bijaksanan dan berani tampil ke hadapan untuk mempertahankan ugama, bangsa dan negara.

No comments:

Free MP3s