Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Konsep Silat Melayu Asli

Kita sebagai ahli Silat Cekak Hanafi sering ditanya berkaitan apa yang ditakrifkan sebagai Silat Melayu Asli. Kita juga telah diminta dan melakukan lafaz ikrar untuk tidak mencaci mana-mana silat melayu yang asli. Mencaci silat melayu yang asli adalah seperti mencaci diri sendiri atau seperti meludah ke langit.
Us. Hanafi telah menggariskan beberapa kriteria berkaitan perkara ini.
1. Silat Melayu adalah mana-mana silat yang terbit dan yang berasal daripada rumpun Melayu di nusantara.
2. Silat Melayu yang asli adalah mana-mana Silat Melayu yang "original" yang tidak bercampur aduk dengan seni beladiri luar negara.
Dalam Silat Cekak Hanafi, terdapat buah-buah keputusan beberapa silat melayu asli seperti Sendeng, Gayung Fatani, Harimau, Kemanga, Terlak dan Lintau. Buah-buah ini adalah sebahagian daripada sukatan mata pelajaran dalam Silat Cekak Hanafi.
Us. Hanafi sedar bahawa ini akan mengundang kontroversi sekiranya ia disalahfahamkan. Namun beliau tetap mengekalkan nama-nama ini kerana beliau tidak mahu mengubah sejarah atau menipu sejarah. Nama-nama buah Silat Cekak Hanafi inilah yang diperolehinya daripada En. Yahya Said dan beliau mengekalkannya. Ada satu ketika beliau cuba menggunakan kaedah lain seperti menamakan buah-buah sebagai Buah 1,2,3...... atau Buah A,B,C..... tapi ia tidak "menjadi" atau tidak "umph" untuk didengar, difahami dan dilaksanakan.
Intipatinya di sini adalah Us Hanafi tahu bahawa yang mewujudkan Silat Cekak ini (originator) adalah seorang yang pakar dalam silat melayu. Adalah tidak wajar dan tidak baik untuk mengubah sejarah dan keasliannya. Menurut beliau, Silat Cekak ini adalah intisari dan intipati silat.
Maka kita sebagai pengamal Silat Cekak Hanafi harus sedar dan insaf bahawa kita mewarisi satu silat yang bermutu tinggi. Kita berkewajipan untuk menjaga keasliannya. Itu sebab mata pelajaran kita tidak akan berubah setelah Us Hanafi menggubal kurikulumnya. Apa yang dimaksudkan silibus di sini adalah menjurus kepada silibus Silat Cekak Hanafi sehingga peringkat Buah Penamat dan Buah Serang.

No comments:

Free MP3s