Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Sesama ahli Silat Cekak Hanafi tidak boleh bergaduh.


Perpaduan adalah satu perkara yang sangat penting dalam satu pergerakan termasuk Silat Cekak Hanafi. Mana mungkin kita mencapai perpaduan sekiranya dalam sistem pembelajaran Silat Cekak Hanafi wujudnya "pertarungan" ,"sparring" dan "beradu kekuatan" di kalangan kita? Akan ada ahli yang merasa dirinya lebih hebat daripada rakannya. Keadaan ini tentunya akan menyebabkan ketidakharmonian berlaku dalam pergerakan kita. Ini merugikan kita.
Dalam Silat Cekak Hanafi, kita meletakkan pantang larang sesama ahli Silat Cekak Hanafi tidak boleh bergaduh di antara satu sama lain. Kita ingin wujudkan perpaduan yang jitu dalam pergerakan kita. Kita telah melafazkan ikrar ini semasa majlis ijazah pertama di hadapan YM Guru Utama kita dan kita juga diajar diperingkat tammat melalui kaedahnya kita tidak boleh mengatasi di antara satu sama lain.
Akhirnya kita tahu bahawa dalam Silat Cekak Hanafi, selepas kita tamat, kita adalah sama. Tidak ada perbezaan di antara kita. Kita adalah sama.
Kita tidak mahu peristiwa pertikaian Hang Tuah lima bersaudara yang akhirnya bersengketa di antara satu sama lain berlaku lagi. Satu guru tetapi akhirnya bertelingkah dan salah satu sebabnya ini berlaku adalah kerana tiadanya pantang larang sepertimana yang wujud dalam Silat Cekak Hanafi.
Natijah daripada pantang larang ini adalah kita dapat wujudkan satu pergerakan yang bersatu dan kukuh, kuat dan utuh, satu semangat dan satu hala. Ini akan menguntungkan masyarakat, bangsa dan negara.
Semuga perjuangan kita diberkati Allah swt.

No comments:

Free MP3s