Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Niat mempelajari Silat Cekak Hanafi.


Niat untuk melakukan satu perbuatan atau amalan adalah satu perkara yang sangat penting dan perlu diberi penekanan. Hukuman bagi setiap perbuatan kita adalah berdasarkan kepada niat yang kita pasang sebelum melakukan perbuatan tersebut. Inilah ajaran Islam.
Atas dasar inilah Silat Cekak Hanafi begitu menekankan perihal niat ini. Setiap orang akan diperbetulkan niatnya semasa majlis ijazah pertama oleh YM Guru Utama.. Silat adalah satu ilmu yang berbahaya. Sebagai guru, YM Guru Utama harus memastikan bahawa Silat Cekak Hanafi tidak disalahgunakan bagi tujuan mungkar. Dan semasa melafazkan niat ini, seseorang ahli itu harus melakukan di atas hamparan kain putih yang suci bersih. Sewajarnyalah niat kita untuk mempelajari Silat Cekak Hanafi harus bersifat suci dan bersih juga.
Niat adalah satu perkara yang penting kerana ia berkait rapat dengan hati. Niat yang baik datangnya daripada hati yang luhur. Kita tidak boleh berbangga atau riak dengan ilmu Silat Cekak Hanafi yang kita pelajari. Kita tidak boleh melakukan perkara mungkar seperti menceroboh, mencuri, merogol dan merompak dengan menggunakan ilmu Silat Cekak Hanafi yang kita belajar. Kita juga tidak boleh sombong, bongkak dan angkuh apabila kita mendapat ilmu Silat Cekak Hanafi daripada YM Guru Utama.
Oleh itu setiap ahli harus memasang niat yang betul untuk mempelajari Silat Cekak Hanafi. Niatnya adalah semata-mata untuk menjaga nyawa sendiri. Niatnya adalah Silat Cekak Hanafi harus digunakan bagi tujuan untuk mempertahankan maruah dan kehormatan diri supaya selamat daripada bahaya yang menimpa semasa diri digugat dan diganggu.
Semuga perjuangan kita diberkati Allah swt.

No comments:

Free MP3s