Blogger Template by Blogcrowds

 
   

Monday, February 12, 2007

Pantang Larang Tidak Boleh Menderhaka Kepada Ibu dan Bapa.


Sebagai ahli Silat Cekak Hanafi, antara yang dilafazkan berkaitan dengan pantang larang Silat Cekak Hanafi adalah kita tidak boleh menderhaka kepada ibu dan bapa kita. Apakah yang dimaksudkan dengan pantang larang ini? Ia bermaksud bahawa kita tidak boleh menggunakan ilmu Silat Cekak Hanafi terhadap kedua ibu bapa kita setelah kita mempunyai ilmu ini..
Sebagaimana yang kita sedia maklum bahawa ilmu silat adalah satu ilmu berbahaya yang boleh mengancam jiwa manusia. Maka itu ia tidak boleh disalahgunakan sama sekali atau digunakan dengan sewenang-wenangnya.
Kita tidak mahu apabila sudah pandai silat kita menggunakan silat kita untuk mencederakan kedua ibu bapa kita. Perkara ini bukan sahaja tidak beradap tetapi juga melanggari hukum Islam. Kita akan masuk neraka dan tidak dapat mencium bau syurga.
Kita juga tidak mahu kisah Si Tanggang berulang kembali.
Dengan pantang larang ini kita melahirkan ahli-ahli yang bukan sahaja menghormati kedua ibu bapa masing-asing tetapi juga mentaati mereka selari dengan batasan Islam. Kita tanamkan konsep kenang jasa di kalangan ahli kita kerana jasa kedua ibu dan bapa kita melahirkan kita di dunia ini adalah satu jasa yang sangat besar dalam kehidupan kita.
Dengan cara ini juga kita melahirkan masyarakat yang menghormati ibu bapa yang menjadi tunjang kepada sistem sebuah keluarga yang harmoni. Secara langsung kita menyumbang kepada keutuhan keluarga, masyarakat dan negara yang kita cintai.
Semuga usaha kita ini diberkati Allah swt.
.

No comments:

Free MP3s